Livet med Autism, Asperges & ADHD

Som mamma och fru till tre unika individer, är livet aldrig tråkigt. Varje dag är en ny utmaning.

Välkommen till en vecka i mitt liv.......

Publicerad 2014-09-12 21:19:00 i Vardagen,

Många är nog glada att det är Fredag idag, jag är ganska glad själv över att veckan är över. Men denna helg är jag själv med barnen på dagarna, då min man jobbar hela helgen. 

Veckan har varit stressande. Jag är just nu så övertrött att jag inte kan sova.  Jag passar på att be om ursäkt för eventuella stavfel. Jag har skriv och läs svårigheter och har alltid många stavfel, men idag kommer det säkert vara betydligt fler. 

Förra veckan på Lördag så hade vi kalas för våran dotter som blev 8 år. Vi fixade i ordning här hemma för att ta emot släkten. Det gick väldigt bra och barnen skötte sig utmärkt, sonen var till och med utanför sitt rum under större delar av kalaset. Dock kom bakslaget senare under kvällen, både sonen och dottern var helt slut. Efter en sådan intensiv dag, var jag ganska förbered på deras utbrott som kom på kvällen.

Söndagen var ingen bra dag speciellt inte för sonen. Dottern hade taggarna utåt hela dagen och bråkade extra mycket om allt. Hon fick även ett rejält utbrott och möblerade om det mesta i sitt rum, hon lugnade sig mot kvällen. Sonen var väldigt trött efter syrrans kalas, vilket gjorde det svårt att koncentrera sig på läxorna. Hans utbrott avlöste varandra under hela dagen och tog inte bara på hans krafter utan även på våra. På kvällen kom underbara mormor och sov över, då jag skulle öppna på jobbet 6:30 och min man började jobba 03:00.

Måndagen var en stressande dag. Jag jobbade fram till kl. 15, sen var det bara åka hem äta och sen iväg till föräldramöte. Barnen tyckte inte om att mamma kom och sen gick igen, det fick utbrott båda två samtidigt och gav sig på oss och varandra. Till sist kom jag iväg till mötet och min man blev kvar hemma med barnen. När jag kom hem var jag så trött att jag stupade i sängen. Den natten var inte den bästa, tror barnen sov sammanlagt 3 timmar, svårt att hålla reda på timmarna när man är så trött att man inte orkar fungera. 

Tisdags morgonen var hemsk då dottern inte fått sin medicin på natten, då den var slut och apoteket och den beställning vi gjort inte hade kommit. Dottern skulle ta en spruta på morgonen, vilket hon totalvägrade. Hon var på uselt humör och jag var alla fula ord hon kunde komma på. Hon bråkade även med sin bror vilket slutade i slagsmål, där jag åkte på sparkar från båda hållen då jag försökte lugna dem. Efter morgonens turbulens så kom vi i alla fall iväg till skolan och jag kom i tid till jobbet. Kvällen gick ungefär i samma täcken som måndagen då det var dags för föräldramöte nr två. Ända skillnaden var att deras utbrott inte var lika aggressivt som dagen innan.  Detta natt sov inte sonen mycket, han skulle på utflykt med skolan dagen där på.

På Onsdagen skulle sonen iväg på sin utflykt med skolan och pappa skulle följa med. Själv böjande jag en timme tidigare än vanlig då jag skulle på kurs, något dottern inte förstod då jag alltid följer med in och säger hej till lärarna på onsdagar. På kvällen så släppte alla spänningar för sonen efter morgonens utflykt, så hanns kväll präglades av ångest och panikutbrott. I ett oövervakat ögonblick försökte sonen skada sig, när jag kom sprang han ut på balkongen. Det är tur att vi har inglasning, men han hade hunnit få stolen på plats (han har försökt/hotat med att han ska hoppa från balkongen när han mått väldigt dåligt. Vi har regelbunden kontakt med läkare och han medicinerar för ångesten). Den natten sov de i alla fall en hel natt båda två, de vaknade bara ett par gånger under natten. 

Torsdagen var ganska lugn, på kvällen kom mormor igen. Det är tur att mamma finns och kan ställa upp, eller rättare sagt orkar ställa upp. De dagar jag öppnar och min man jobbar så brukar min mamma sova över hos oss och sedan ta hand om barnen på morgonen och lämna dem i skolan. 

Idag Fredag hade det varit en jobbig morgon. Kvällen var ganska lugn även om de bråkade med varandra i stort sätt hela kvällen. Nu ligger de båda och SOVER och kl. är bara 21:00..... Ibland händer det!!! 

imorgon ska de iväg med min pappa ett par timmar, vilket betyder att jag kommer ha två hyperstressade barn, när de kommer hem. Min pappa har lite svårt att förstå deras svårigheter, barnen håller ihop sig ganska mycket när de är med sin Tatta (min pappa) så när de kommer hem släpper alla spänningar och det rinner över för dem. Men jag får tre timmar egen tid, som jag känner att jag är i STORT behov av. Egen tid är svårköpt och att lämna bort barnen ett par timmar, är ett dyrt pris då det blir väldigt jobbigt på kvällarna men så värt det ändå för ett par timmar av bara ANA TID....

 

hoppas att eran vecka har varit mer avslappnad än min och inte lika konflikt fylld  som våran./Ana

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ana

Jag är en stolt mamma till två helt fantastiska barn och fru till en enastående man. Min son V är har diagnoserna Autistisk syndrom, ADHD, sömnstörning, självskadebeteende och GDA (generell ångestsyndrom). Min dotter J har diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Och min underbara man T som i vuxen ålder fått diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Livet med dom är ett äventyr på gott och ont, den ena dagen är aldrig den andra lik.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela