Livet med Autism, Asperges & ADHD

Som mamma och fru till tre unika individer, Àr livet aldrig trÄkigt. Varje dag Àr en ny utmaning.

Sömnproblem 😮

Publicerad 2014-08-08 10:01:00 i Vardagen,

Att fÄ en god nattsömn Àr nog viktigare Àn vad man tror. Det Àr nÀr vi sover som hjÀrnan gÄr in i vilolÀge och kan ÄterhÀmta sig. Vi behöver omkring 6-9 timmars sömn per natt. För att hjÀrnan ska fÄ vila upp sig.
 
Alla har vi perioder i livet dĂ„ man sover mindre. Som smĂ„barns förĂ€lder sover man Max nĂ„gra timmar per natt, om man har tur. Är det en stressig period i livet sĂ„ kan man drabbas av sömnsvĂ„righeter. 
 
i kroppen finns ett hormin som  reglerar sömn och vakenhet. Detta hormon heter melatonin, produktionen av denna regleras av ljuse. NÀr det Àr ljust produceras det mindre melatonin, vilket förklarar att vi kÀnner oss piggare under dagens ljusa timmar. Under dygnets mörka timmar producera mera melatonin och vi kÀnner oss tröttare. Vilket förklarar varför vi kÀnner oss tröttare under vinterhalvÄret och piggare under sommaren. 
 
Enkelt kan man tycka. Men det Àr inte riktigt sÄ enkelt hÀr hemma.
 
Ibland hamnar produktionen av melatonin i kroppen ur balans. Orsaker kan vara mÄnga. Det man vet Àr att individer med vissa neuropsykiatrisk diagnoser, oftast lider av en försÀmrad produktion av melatonin.
 
Jo men jag tackar, jag har tre stycken som har svÄra problem med sömnen. 
 
Dottern och karln har svÄrt att komma till ro, dÄ de inte Àr trötta. Dottern har ett tyngdtÀcke, mer exakt ett kedjetÀcket pÄ 8,5 kg. 
 
Ett kedjetĂ€cket Ă€r som ett vanligt tĂ€cke, skilnaden Ă€r att man sytt in tunna kedjor i kanaler. Tyngden hjĂ€lper kroppen att komma till ro. TĂ€cket finns i olika tyngder. Det finns Ă€ven bolltĂ€cken. Som namnet sĂ€ger Ă€r det ett tĂ€cke fyllt med bollar. Även detta tĂ€cke finns i olika tyngder, men Ă€ven med olika storlek pĂ„ bollarna. 
 
TÀcket har hjÀlpt min dotter ganska mycket, dock har hon perioder dÄ Àven tÀcket inte hjÀlper. Min man vÀntar pÄ att fÄ ett eget tÀcke, han har prövat barnens och vi mÀrkte stor skillnad. 
 
Sen har vi sonen som lider av en grov sömnstörning. Han producerar inte tillrĂ€ckligt med med melatonin vilket gör att han har svĂ„rt att somna. Sen bidrar hans Ă„ngest till att han inte kan slappna av tillrĂ€ckligt för att kunna somna. Även han har ett kedjetĂ€cket pĂ„ 8,5 kg, den hjĂ€lper nĂ„got men Ă€r tyvĂ€rr inte tillrĂ€cklig. Han har Ă€ven prövat bolltĂ€cke men tyckte det vart för varmt med den. Utöver tĂ€cket och strikta rutiner innan det Ă€r lĂ€gg dags, fĂ„r han melatonin (circadin) tvĂ„ timmar innan han ska sova för att kunna somna.  NĂ€r han har riktigt svĂ„ra perioder med Ă„ngesten mĂ„ste han Ă€ven ta Ă„ngestdĂ€mpande för att överhuvudtaget kunna lĂ€gga sig i sĂ€ngen. Trots detta finns inga som hĂ€lsat garantier att han ska sova en hel natt.
 
SĂ„ dĂ„ kommer vi till mig. Varför kan inte jag fĂ„ en hel natts sömn? Jo jag har ett sömnproblem som heter FAMILJ!!😝
 
Dottern lĂ€gger sig kl 19:30, jag lĂ€ser saga fram till 20:00 dĂ„ sonen ska sova. Sen sĂ„ nattas sonen som somnar efter ca 30 min (har han inte somnat inom 1 timme sĂ„ betyder det att han kommer ha en sömnlös natt😭) sen in till dotter som vid det laget varit pĂ„ "toaletten" ca 100 gĂ„nger. Hon somnar vid 22:00 tiden. DĂ„ ligger min man vaken (han lĂ€gger sig vid 21:30 och somnar vid ca 00:00) och vill prata. Han somnar lagom tills nĂ€r sonen vaknar. Sen somnar sonen och dĂ„ vaknar dottern, och sĂ„ hĂ„ller vi pĂ„. Till sist lĂ€gger jag mig i soffan, om jag har tur hinner jag ligga i sĂ€ngen nĂ„gon timme. Sen vaknar min man och ska till jobbet, han vĂ€cker mig nĂ€r han inte hittar ( nycklar, telefon osv). Sen vaknar sonen som fĂ„r ligga i vĂ„r sĂ€ng. En timme senare ringer larmet pĂ„ mobilen och det Ă€r dags att börja dagen. 
 
De dagar min man Ă€r ledig, fĂ„r han ta "nattpasset" med barnen, och jag passar pĂ„ att vila. Undrar om det finns nĂ„got som skulle hjĂ€lpa mot mitt sömnproblem? 😊
 
Hoppas ni sover bĂ€ttre om nĂ€tterna Ă€n vad jag gör 😃 kram pĂ„ er/ Ana
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ana

Jag Àr en stolt mamma till tvÄ helt fantastiska barn och fru till en enastÄende man. Min son V Àr har diagnoserna Autistisk syndrom, ADHD, sömnstörning, sjÀlvskadebeteende och GDA (generell Ängestsyndrom). Min dotter J har diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Och min underbara man T som i vuxen Älder fÄtt diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Livet med dom Àr ett Àventyr pÄ gott och ont, den ena dagen Àr aldrig den andra lik.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela