Skolstarten...đ
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsÀttningar och behov. Den ska frÀmja elevernas fortsatta lÀrande och kunskapsutveckling med utgÄngspunkt i elevernas bak grund, tidigare erfarenheter, sprÄk och kunskaper (Lgr 11, 2011, s 8).
En likvÀrdig utbildning innebÀr inte att under visningen ska utformas pÄ samma sÀtt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. HÀnsyn ska tas till elevernas olika förutsÀttningar och behov. Det finns ocksÄ olika vÀgar att nÄ mÄlet. Skolan har ett sÀrskilt ansvar för de elever som av olika an ledningar har svÄrigheter att nÄ mÄlen för utbildningen. DÀrför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla (Lgr 11, 2011, s 8).
Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska strÀva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lÀra. Sko lan verkar i en omgivning med mÄnga kunskapskÀllor. StrÀvan ska vara att skapa de bÀsta samlade betingelserna för elevernas bildning, tÀnkande och kunskapsutveckling. Personlig trygghet och sjÀlvkÀnsla grundlÀggs i hemmet, men Àven skolan har en viktig roll. Varje elev har rÀtt att i skolan fÄ utvecklas, kÀnna vÀxandets glÀdje och fÄ erfara den tillfredsstÀllelse som det ger att göra framsteg och övervinna svÄrigheter (Lgr 11, 2011, s 8).
I skol lagen stÄr följande:
 SÀrskilt stöd
6§BestĂ€mmelserna om sĂ€rskilt stöd i 7â12§§ gĂ€ller inte i förskolan, kommunal vuxenutbildning, sĂ€rskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare.
7§SÀrskilt stöd fÄr ges i stÀllet för den undervisning eleven annars skulle ha deltagit i eller som komplement till denna. Det sÀrskilda stödet ska ges inom den elevgrupp som eleven tillhör om inte annat följer av denna lag eller annan författning.
Utredning
8§Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet pÄ ett nationellt prov, genom uppgifter frÄn lÀrare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vÄrdnadshavare eller pÄ annat sÀtt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nÄ de kunskapskrav som minst ska uppnÄs, ska detta anmÀlas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av sÀrskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av sÀrskilt stöd ska Àven utredas om eleven uppvisar andra svÄrigheter i sin skolsituation. SamrÄd ska ske med elevhÀlsan, om det inte Àr uppenbart obehövligt. Om en utredning visar att en elev Àr i behov av sÀrskilt stöd, ska han eller hon ges sÄdant stöd.
à tgÀrdsprogram
9§Ett ÄtgÀrdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges sÀrskilt stöd. Av programmet ska det framgÄ vilka behoven Àr, hur de ska tillgodoses ochhur ÄtgÀrderna ska följas upp och utvÀrderas. Eleven och elevens vÄrdnadshavare ska ges möjlighet att delta nÀr ett ÄtgÀrdsprogram utarbetas. à tgÀrdsprogrammet beslutas av rektorn. Om beslutet innebÀr att sÀrskilt stöd ska ges i en annan elevgrupp eller enskilt enligt 11§ eller i form av anpassad studiegÄng enligt 12§ fÄr rektorn inte överlÄta sin beslutanderÀtt till nÄgon annan. Om en utredning enligt 8§ visar att eleven inte behöver sÀrskilt stöd, ska rektorn eller den som rektorn har överlÄtit beslutanderÀtten till i stÀllet besluta att ett ÄtgÀrdsprogram inte ska utarbetas.
Utformningen av det sÀrskilda stödet i vissa skolformer
10§För en elev i grundskolan, grundsÀrskolan, specialskolan och sameskolan ska det sÀrskilda stödet ges pÄ det sÀtt och i den omfattning som behövs för att eleven ska ha möjlighet att nÄ de kunskapskrav som minst ska uppnÄs.
SĂ€rskild undervisningsgrupp eller enskild undervisning
11§Om det finns sÀrskilda skÀl, fÄr ett beslut enligt 9§ för en elev i grundskolan, grundsÀrskolan, specialskolan eller sameskolan innebÀra att sÀrskilt stöd ska ges enskilt eller i en annan undervisningsgrupp (sÀrskild undervisningsgrupp) Àn den som eleven normalt hör till.
Anpassad studiegÄng
12§Om det sÀrskilda stödet för en elev i grundskolan, grundsÀrskolan, specialskolan eller sameskolan inte i rimlig grad kan anpassas efter elevens behov och förutsÀttningar, fÄr ett beslut enligt 7§ innebÀra avvikelser frÄn den timplan samt de Àmnen och mÄl som annars gÀller för utbildningen (anpassad studiegÄng). Rektorn ansvarar för att en elev med anpassad studiegÄng fÄr en utbildning som sÄ lÄngt det Àr möjligt Àr likvÀrdig med övrig utbildning i den aktuella skolformen