Livet med Autism, Asperges & ADHD

Som mamma och fru till tre unika individer, är livet aldrig tråkigt. Varje dag är en ny utmaning.

Här med förklarar jag krig!!

Publicerad 2014-08-27 19:00:00 i Vardagen,

Denna vecka har varit allt annat än bra och det är bara onsdag!
 
Idag hade jag möte med sonens lärare. Efter en kaotisk start kännde jag att hon behövde lite info om min son och hans svårigheter. Efter mötet tyckte hon det va skönt att få info om hans svårigheter, samt hur hon skulle tänka kring annppasningar för honom. Det kändes skönt att hon verkade förstå.
 
klassens resurs var även hon med på mötet. Hon informerade om vilka förändringar som skulle ske, på begäran av den nya rektorn. Om jag hade en klump i magen förr så har jag nu en stor hand som kramar om mitt hjärta😖. 
Som jag brättat förr så har min man varit med i skolan, detta för att "skola in" sonen med den nya läraren. Idag blev han kallad till rektorn som ifrågasatte hans närvaro i skolan. Hon tyckte att sonen var stor nog att klara sig själv😡. Sen är det så att vi alltid har försökt följa med när barnen åker på utflykter utanför kommunen. Detta för att sonen får sådan ångest att han svimmar när han ska iväg, dottern är så impulsiv och sticker iväg så fort hon ser något hon tycker verkar intressant. Detta ifrågasattes också, med motiveringen att det kostar skolan så mycket pengar. VI HAR MED EGEN MAT, BETALAR EGET INTRÄDE OCH RESA!! Vad är det som kostar skolan?
 
Min man frågade efter ett möte, med rektor, specialpedager, lärare, skolhälsotemet samt barnens klassresurser. Även detta ifrågasattes, då hon tyckte att det var onödigt!? 
 
Jag har nu gjort klart för både lärare och resurs, att jag inte tänker acceptera dessa förändringar. Mina barn ska ha den hjälp de behöver och har LAGLIG RÄTT till.
Nu tänker jag ge den nya rektorn till mitten av september, har jag inte fått ett datum till ett möte så kommer jag maila henne.
 
MEN NU ÄR DET KRIG!!! 
 
Hoppas ni har haft en bättre vecka/ Ana
 

Kommentarer

Postat av: Lars Billbäck

Publicerad 2014-08-27 20:35:03

Fascinerande hur kafkaeskt det kan vara. Jag trodde naivt nog att alla med någon form av pedagogisk utbildning (som rektorn ifråga) idag hade åtminstone PYTTELITE koll på de utmaningar dina barn står inför i vardagen.

Stödjer fullt ut din krigsförklaring!

Bästa hälsningar,
Lars

Svar: Naivt nog hade jag samma förhoppning. Fått lära mig under dessa 10 år som mamma till två barn med speciella behov att samhället (vård, skola) inte har mycket förståelse. Det finns dock väldigt många bra människor också.

Tack för stödet/ Ana
Ana

Postat av: Eva

Publicerad 2014-08-27 22:07:49

Stå på er och lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ana

Jag är en stolt mamma till två helt fantastiska barn och fru till en enastående man. Min son V är har diagnoserna Autistisk syndrom, ADHD, sömnstörning, självskadebeteende och GDA (generell ångestsyndrom). Min dotter J har diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Och min underbara man T som i vuxen ålder fått diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Livet med dom är ett äventyr på gott och ont, den ena dagen är aldrig den andra lik.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela