Livet med Autism, Asperges & ADHD

Som mamma och fru till tre unika individer, är livet aldrig tråkigt. Varje dag är en ny utmaning.

En skola för alla....eller?

Publicerad 2014-08-19 20:35:00 i Vardagen,

Nej jag tror inte den svenska skolan är en skola för alla, utan en skola för alla som passar in i normen.
 
Efter enbart två dagar på det nya skolåret kan jag konstatera att detta kommer bli ett tufft Skolår. 
I måndags möttes han av en ny lärare, inget schema och inga hjälpmedel (dator,iPad). Min man är med i skolan med barnen denna vecka, han har fått veta att den nya rektorn inte vill ha kvar resurserna i klasserna. 
 
Just nu känner jag mig så ledsen, arg och frustrerad och ärligt talat så även väldigt rädd.
det snurrar tusen frågor i mitt huvud just nu. Hur hjälper jag barnen att hantera alla förändringar i skolan? Vad kommer hända med barnen om de tar bort deras stöd? hur kommer det bli för dem i framtiden?
 
Sonen har nu gjort klart för mig att han inte vill finnas. Han orkar inte vara V längre utan han vill bara vara som alla andra. Vad säger man till en 10 årig pojke som tröttnat på att kämpa, tröttnat på att behöva anstränga sig för att bli accepterad?
 
Min dotter mår inte heller bra med alla dessa förändringar. Hon lever dock i sin lilla "Bubbla" och är inte lika medveten som sin bror över omvärldens oförståelse.
 
Jag hoppas verkligen att det kommer bli bättre, att det vänder och att det blir ett bra år.
 
Jag bjuder på en bild som beskriver vårat skolsystem.
OBS!! Denna bild är inte min utan lånad från internet
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ana

Jag är en stolt mamma till två helt fantastiska barn och fru till en enastående man. Min son V är har diagnoserna Autistisk syndrom, ADHD, sömnstörning, självskadebeteende och GDA (generell ångestsyndrom). Min dotter J har diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Och min underbara man T som i vuxen ålder fått diagnoserna Aspergers syndrom samt ADHD. Livet med dom är ett äventyr på gott och ont, den ena dagen är aldrig den andra lik.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela